Med den här e-tjänsten kan du ansöka om medflytt av skolpeng för gymnasiestudier vid svenska utlandsskolor som följer svenska riktlinjer och styrdokument och som står under Skolinspektionens tillsyn.
Villkor för beviljande av medflytt av skolpeng för gymnasiestudier vid svenska utlandsskolor:
- Eleven ska vara folkbokförd i Täby kommun.
- Eleven ska gå samma program som påbörjats i Sverige och utlandsåret gäller år 2 eller 3.
- Utlandsskolan är en av de gymnasieskolor som står under Skolinspektionens tillsyn: svenska skolan i London, Paris, Fuengirola, Madrid eller Nairobi.
- Eleven har själv kontakt med aktuell utlandsskola och har blivit erbjuden plats. Eleven ska själv ansöka om eventuellt studieuppehåll från nuvarande gymnasieskola.
- Efter utlandsstudierna söker eleven till gymnasieutbildning i Sverige inom samverkansområdet Storsthlm eller återvänder till påbörjad utbildning vid gymnasieskola, i mån av plats. Eleven har rätt till utbildning vid återkomsten men detta innebär inte garanterat en plats i samma skola eller klass som tidigare.
- Täby kommun betalar ut den inom Stockholmsområdet gemensamma skolpengen för respektive program. Elevavgifter för undervisning som överstiger skolpengen ersätts inte av Täby kommun. Beviljad ersättning utbetalas till skolan och ej till enskild privatperson.
- Eleven är inte berättigad inackorderingstillägg eller reseersättning vid utlandsstudier.
- Medflytt av skolpeng beviljas endast för ett läsårs gymnasiestudier utomlands.
Ansökan
En komplett ansökan om medflytt av skolpeng för gymnasiestudier utomlands ska inkomma innan det läsår som föregår utlandsstudierna är avslutat (30 juni). Vid ansökan ska det bifogas antagningsintyg från utlandsskolan. Vårdnadshavare gör ansökan för elev under 18 år. Elev som har fyllt 18 år ansöker själv i e-tjänsten.