Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden. Logga in med BankID längst ned på denna sida.
Följ hela e-tjänsten till sista steget för att skicka in din ansökan. Du ska alltid få ett bekräftelsebrev med ärendenummer när ansökan är korrekt inskickad.
Vi godtar varken fotografier eller rutat, randigt och färgat papper. Ritningarna måste vara av god kvalitet för att bli tydliga vid arkiveringen efter avslutat ärende.
Du kan alltid spara och logga in igen för att fortsätta en påbörjad ansökan.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
- Strandskyddsdispens
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på vad du ska bygga.
Här finns aktuell taxa för bygglov: Länk.
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du göra en beställning till bygglovsarkivet här.
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd. Behöver du hjälp att ta reda på fastighetsbeteckning kan du hitta det i Täbykartan här.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomten).
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Din handläggare kommer att kontakta dig via angiven e-postadress inom 3 veckor från det att ansökan eller anmälan registrerades.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen. tel: 08 555 59 000
Lösning vid problem med e-tjänsten
Om du kan logga in men blir utkastad eller får upp ett felmeddelande så kan du testa att använda en annan webbläsare och/eller rensa cookies.
Om du inte kommer in i e-tjänsten alternativt inte kan se ditt ärende så maila bygglov@taby.se med uppgifter om ärendenummer eller fastighet samt ditt personnummer.