Servisanmälan VA
Här hittar du detaljerad information om handläggningen av din servisanmälan för vatten och avlopp.
Så arbetar vi
Efter att du skickat in ditt ärende via e-tjänsten, kommer din anmälan att registreras. Din anmälan kommer i vissa fall då att diarieföras innan den fördelas till en handläggare.
Vi granskar ditt ärende och hör av oss till dig om vi behöver begära in kompletteringar till din anmälan.
Vid enklare åtgärder/kompletteringar av befintlig anslutningspunkt som inte kräver en bygganmälan eller bygglov går servisanmälan direkt till vatten- och avloppsenheten för åtgärd.
Vid bygganmälan/bygglov kommer servisanmälan att behandlas under samrådsmötet.
Det är endast hanteringen av din anmälan som sker under handläggningstiden. Som ett bevis på att din anmälan sedan är godkänd och/eller verkställd skickar vi ut en kopia på anmälan till dig.
Obs! Notera att du till din servisanmälan för din VA-installation bör utse en sakkunnig eller anmälan en kvalitetsansvarig.
Dagar i figuren ovan anges i arbetsdagar.
Dagar inom parentes anger dagar för handläggning i bygglovsärenden.